Acupunctuur

Gezondheid

Volgens de inzichten van de TCM (Traditional Chinese Medicine) is een goede circulatie van energie, bloed en lichaamsvloeistoffen de basis voor een goede gezondheid. Energie stroomt via meridianen door het lichaam. Deze meridianen lopen over en in het lichaam en vormen energiebanen die een verbinding hebben met de organen, hersenen en het zenuwstelsel.

Verstoorde harmonie herstellen

Bij een klacht, ziekte of aandoening is de balans in het systeem van meridianen en organen verstoord. Op basis van een vooraf bepaalde diagnose wordt een behandelplan gemaakt, waarin een formule van acupunctuurpunten het actieplan vormt. Naaldjes worden ingebracht en gemanipuleerd om zo de stroming van energie en bloed te beïnvloeden.

Is acupunctuur pijnlijk?

In de praktijk worden steriele, zeer dunne naalden gebruikt van 0,20 tot 0,30 mm in doorsnee. Het inbrengen wordt snel gedaan, waardoor de naalden niet tot nauwelijks voelbaar zijn. Zodra de naald contact maakt met het punt op de meridiaan kan er een sensatie worden waargenomen. Het punt wordt als het ware geactiveerd. Dit kan een tintelend, zwaar, warm of trekkend gevoel geven.

Traditionele Chinese geneeskunde

Legendes spreken van het ontstaan van acupunctuur rond 10.000 tot 4.000 jaar geleden. Vermoedelijk werden er naalden van botsplinters of steen gebruikt. Acupunctuur heeft een preventieve werking. Het heeft een positieve invloed op het welbevinden van de mens. Het vergroot de natuurlijke weerstand, verhoogt de pijngrens en stimuleert de levenslust.

“Als dat wat ik zeg bij jou resoneert, dan komt dat omdat wij beide takken zijn van dezelfde boom” – W. B. Yeats