De Chinese geneeswijzer

Pijnverlichting met acupunctuur

Stagnatie

Zeurend, stekend, brandend of trekkend. Pijn kan zich op vele manieren uiten. De uiting van de pijn geeft veel informatie over de onderliggend oorzaak. In de meeste gevallen is pijn een uiting van stagnatie. Door bijvoorbeeld een beschadiging van het weefsel door een val, stoot of overbelasting kan er een stagnatie ontstaan in de stroming van Qi (energie), bloed of vloeistoffen in het aangedane gebied. De pijn die hierdoor ontstaat kan erg hinderlijk zijn en kost veel energie. Bovendien kan door schade een zwelling optreden, die ervoor zorgt dat het aangedane gebied nog vatbaarder is voor stagnatie. Hierdoor duurt herstel vaak nog langer.

Beweging

Acupunctuur is een uiterst sterke behandelmethode om pijn te verlichten. Steeds meer onderzoeken tonen de pijnstillende werking van acupunctuur aan. Dit onderzoek bewijst bijvoorbeeld dat acupunctuur betere resultaten behaalt dan morfine op het gebied van pijnbestrijding. Door dunne naaldjes in het gebied en andere gebieden te plaatsen worden energie, bloed en vloeistoffen in beweging gebracht, met verlichting van pijn als gevolg. Door de herstelde doorstroming kan het aangedane gebied herstellen en wordt de klacht verholpen. Tijdens het stimuleren van bepaalde acupunctuurpunten komen er pijnstillende en ontstekingsremmende stoffen vrij in het lichaam. Dit heeft een ontspannend effect op het lichaam, wat de pijnsensatie weer vermindert.

Acuut of chronisch

Acute pijn duurt maximaal zes maanden en is meestal het gevolg van een wond, ongeval of overbelasting. Is er al langer dan zes maanden last van pijn, dan spreken we van chronische pijnklachten. In beide gevallen werkt acupunctuur uitstekend om de klacht te verminderen en de balans van lichaam te herstellen. Mocht er een onderliggende oorzaak zijn waarom het lichaam dit niet zelf kon oplossen, dan wordt ook dit meegenomen in de behandeling. Hiervoor gebruiken we een vraaggesprek, naast pols- en tongdiagnostiek aan het begin van het consult. Het resultaat vormt een sterke diagnose, waarop we een effectief behandelplan baseren.

Aanvullende behandelmethoden

Naast acupunctuur maak ik vanuit de traditionele Chinese geneeskunde gebruik van moxa en cupping om stagnatie in het lichaam in beweging te zetten. Deze methoden vormen een krachtige aanvulling op de behandeling met acupunctuur, waardoor er een sterke combinatie ontstaat. Heb je last van pijnklachten? Blijf er niet mee rondlopen en geef acupunctuur een kans. Je hoeft geen genoegen te nemen om met pijn door het leven te gaan.

Praktijk de Levensboom

Laat je energie bloeien

Van 23 maart tot 15 april is de praktijk gesloten en beperkt bereikbaar. Na deze periode zijn wij weer te bereiken ☀️